W jednym z poprzednich wpisów poruszałem tematykę umorzenia i rozliczenia subwencji Finansowej PFR 1.0. Temat nagle odżył za sprawą wydawanych przez PFR decyzji. Procedura rozliczenia wsparcia jest co do zasady dość prosta. Otrzymujemy propozycję za pomocą bankowości elektronicznej. Następnie sami składamy oświadczenie i deklarujemy skalę redukcji zatrudnienia, spadku przychodów, wskazujemy czy łapiemy się na umorzenie w całości. Kolejnym krokiem jest wydanie przez PFR decyzji. I tutaj zaczynają się dla wielu przedsiębiorców schody, bo nagle okazuje się, że rozstrzygnięcie PFR jest niezgodne ze stanem faktycznym. Odwołanie od decyzji o zwrocie subwencji Finansowej PFR jest tematem dzisiejszego wpisu. Zapraszam.
Czy istnieje możliwość odwołania się od decyzji o zwrocie Subwencji Finansowej PFR 1.0?
Tak, istnieje możliwość zmiany decyzji o zwrocie Subwencji Finansowej 1.0 przez PFR. Co prawda, PFR w swoim Regulaminie nie mówi o odwołaniu, jednakże jest możliwość złożenia: „zapytania dotyczącego wysokości Subwencji Finansowej podlegającej zwrotowi, która została wskazana przez PFR w Decyzji udostępnionej Beneficjentowi.” Podstawą złożenia takiego zapytania jest §14 Regulaminu. Efektem złożonego zapytania może być zmiana decyzji o zwrocie przez PFR.
Czy każdy może domagać się zmiany decyzji w sprawie zwolnienia z obowiązku zwrotu Subwencji Finansowej?
Niestety, nie każdy może złożyć odwołanie – zapytanie. Wynika to z treści §5(1) ust. 7 Regulaminu. Co do zasady „odwołanie” przysługuje każdemu. Wyjątkiem jest jednak sytuacja kiedy składamy oświadczenie do banku o rozliczeniu subwencji, które jest zgodne treściowo z propozycją przedstawioną w systemie bankowości. W takiej sytuacji bowiem: „wysokość Subwencji Finansowej podlegającej zwrotowi ma charakter bezsporny i Beneficjent nie jest uprawniony do jej późniejszego kwestionowania w toku postępowania wyjaśniającego, o którym mowa w § 14 ust. 1 Regulaminu”.
W jakim terminie mogę złożyć odwołanie od decyzji o zwrocie subwencji PFR?
Odwołanie od decyzji o zwrocie subwencji PFR składamy w terminie 10 dni roboczych od dnia jej udostępnienia Beneficjentowi. Zgodnie bowiem z treścią §14 ust. 3 Regulaminu:
Beneficjent zobowiązany jest zwrócić się do PFR z zapytaniem dotyczącym wysokości Subwencji Finansowej podlegającej zwrotowi, która została wskazana przez PFR w Decyzji udostępnionej Beneficjentowi, nie później niż w terminie 10 Dni Roboczych od dnia jej udostępnienia Beneficjentowi
Co napisać w odwołaniu od decyzji o zwrocie Subwencji FInansowej PFR?
W pierwszej kolejności należy wiedzieć, że zapytanie/odwołanie od decyzji o zwrocie Subwencji Finansowej wnosi się za pomocą bankowości elektronicznej. Następnie PFR wymaga, aby Beneficjent, kwestionując decyzję udokumentował przez Beneficjenta różnic w treści decyzji, a rzeczywistym stanem faktycznym. Każdy kto kwestionuje decyzję, powinien zatem złożyć dowody wskazujące na takie różnice. Uwaga – zanim złożysz odwołanie, warto uzyskać informacje we właściwych urzędach (ZUS,US) co do zatrudnienia, spadku przychodów. Ewentualne ustalenie rozbieżności w urzędach na tym etapie może być kluczem do uzyskania pozytywnej decyzji.
Jeżeli w dalszym ciągu zastanawiasz się w jaki sposób napisać odwołanie albo chciałbyś skorzystać z profesjonalnej pomocy adwokata – zapraszam do kontaktu.