Niedługo minie dokładnie rok od uruchomienia programu wsparcia dla polskich przedsiębiorców Subwencja Tarcza Finansowa PFR 1.0. Program w swoim założeniu miał pomóc przedsiębiorcom, którzy odczuli skutki przestoju gospodarczego w związku z koronawirusem. Tak po prawdzie, jednak założeniem głównym było utrzymanie poziomu zatrudnienia w przedsiębiorstwach. Wsparcie zakładało również umorzenie subwencji Tarcza Finansowa PFR 1.0 w ściśle określonych przypadkach i wyłącznie w maksymalnej wysokości 75% otrzymanych środków.
Niedawno jednak PFR, jako instytucja udzielająca wsparcia zmienił regulamin programu. W pewnych przypadkach możliwe jest całkowite umorzenie subwencji. Dodatkowo niedługo mija 12 miesięcy od dnia otrzymania środków a zatem konieczne będzie rozliczenie pomocy. Warto wiedzieć na jakich zasadach odbywa się rozliczenie i umorzenie subwencji Tarcza Finansowa PFR 1.0.
W pierwszej kolejności, jak już wcześniej wspominałem niedawno PFR zmienił regulamin. Nowa, zmieniona wersja będzie obowiązywać od 28.04.2021 r. Zgodnie ze zmianą możliwe będzie możliwe umorzenie 100% wartości otrzymanej Subwencji Tarcza Finansowa PFR 1.0. Umorzenie niestety nie obejmie wszystkich, w szczególności nie wszystkie branże.
Warunki dla przedsiębiorców (zarówno mikro, jak i MŚP) są następujące:
Jest jeszcze czwarty warunek, który należy spełnić aby uzyskać przywilej w postaci braku konieczności zwrotu wsparcia – posiadanie odpowiedniego kodu PKD.
Zgodnie z regulaminem programu ostatnim wymogiem do uzyskania całkowitego umorzenia subwencji Tarcza 1.0 jest faktyczne wykonywanie działalności ujawnionej w CEIDG albo KRS wg stanu na dzień 31 grudnia 2019 r. co najmniej jeden z niżej wskazanych rodzajów działalności, sklasyfikowanych zgodnie z PKD (nie musi być przeważające):
i. 17.29.Z Produkcja pozostałych wyrobów z papieru i tektury;
ii. 18.12.Z Pozostałe drukowanie;
iii. 18.13.Z Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku;
iv. 18.14.Z Introligatorstwo i podobne usługi;
v. 46.42.Z Sprzedaż hurtowa odzieży i obuwia;
vi. 47.71.Z Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
vii. 47.72.Z Sprzedaż detaliczna obuwia i wyrobów skórzanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
viii. 47.76.Z Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
ix. 47.81.Z Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona na straganach i targowiskach;
x. 47.82.Z Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia prowadzona na straganach i targowiskach;
xi. 47.89.Z Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach;
xii. 49.39.Z Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany;
xiii. 55.10.Z Hotele i podobne obiekty zakwaterowania;
xiv. 55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania;
xv. 56.10.A Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne;
xvi. 56.10.B Ruchome placówki gastronomiczne;
xvii. 56.21.Z Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering);
xviii. 56.29.Z Pozostała usługowa działalność gastronomiczna;
xix. 56.30.Z Przygotowywanie i podawanie napojów;
xx. 59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych;
xxi. 59.12.Z Działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi;
xxii. 59.13.Z Działalność związana z dystrybucją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych;
xxiii. 59.14.Z Działalność związana z projekcją filmów;
xxiv. 59.20.Z Działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych;
xxv. 73.11.Z Działalność agencji reklamowych;
xxvi. 74.20.Z Działalność fotograficzna;
xxvii. 77.21.Z Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego;
xxviii. 79.11.A Działalność agentów turystycznych;
xxix. 79.11.B Działalność pośredników turystycznych;
xxx. 79.12.Z Działalność organizatorów turystyki;
xxxi. 79.90.A Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych;
xxxii. 79.90.B Działalność w zakresie informacji turystycznej;
xxxiii. 79.90.C Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana;
xxxiv. 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów;
xxxv. 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych;
xxxvi. 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej;
xxxvii. 85.59.A Nauka języków obcych;
xxxviii. 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
xxxix. 86.90.A Działalność fizjoterapeutyczna;
xl. 86.90.D Działalność paramedyczna;
xli. 90.01.Z Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych;
xlii. 90.02.Z Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych;
xliii. 90.04.Z Działalność obiektów kulturalnych;
xliv. 91.02.Z Działalność muzeów;
xlv. 93.11.Z Działalność obiektów sportowych;
xlvi. 93.12.Z Działalność klubów sportowych;
xlvii. 93.13.Z Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej;
xlviii. 93.19.Z Pozostała działalność związana ze sportem;
xlix. 93.21.Z Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki;
l. 93.29.A Działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia
i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych w pomieszczeniach
lub w innych miejscach o zamkniętej przestrzeni;
li. 93.29.B Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, gdzie indziej
niesklasyfikowana;
lii. 93.29.Z Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna;
liii. 96.01.Z Pranie i czyszczenie wyrobów włókienniczych i futrzarskich;
liv. 96.04.Z Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej,
Powyższe warunki należy spełnić łącznie. Tzn. że jeżeli przedsiębiorca nie spełnia któregoś z powyższych 4 warunków – może nie uzyskać umorzenia 100 procent Subwencji. Warto podkreślić, że warunki są jednolite dla Mikroprzedsiębiorstw i dla MŚP.
Dobrą wiadomością jest jednak to, że nawet jeżeli Twoje PKD nie łapie się na którąkolwiek z ww. branż PFR umożliwia umorzenie 100% Tarczy PFR 1.0 w jeszcze jednym przypadku. Przypadek ten opisywany jest w regulaminie jako „wyjątkowy” i tak samo wyjątkowe i wyśrubowane są niestety jego warunki:
W wyjątkowych przypadkach, PFR może podjąć decyzję o zmianie zwolnienia z obowiązku zwrotu Subwencji Finansowej dla Mikroprzedsiębiorstw/MŚP, których spadek przychodów ze sprzedaży wyniósł więcej niż 75%, mając na uwadze indywidualną sytuację danego Mikroprzedsiębiorcy/MŚP.
Jeżeli masz zatem więcej niż 75% spadku przychodów ze sprzedaży warto zwrócić się do PFR o całkowite umorzenie subwencji. Powyższe w mojej ocenie oznacza, że powinieneś napisać do Polskiego Funduszu Rozwoju wniosek z powołaniem się na konkretne okoliczności. Jeżeli potrzebujesz przy tym pomocy adwokata – służę pomocą.
Jeżeli, przedsiębiorca „nie łapie się” na powyższe warunki dotyczące umorzenia 100% subwencji to wracamy do pierwotnych założeń. Zgodnie z nimi przedsiębiorca mógł liczyć maksymalnie na 75% umorzenia otrzymanej kwoty wsparcia. Na taki przywilej mogą jednak liczyć mikroprzedsiębiorcy, którzy utrzymali firmę przez całe 12 miesiecy oraz utrzymali średnioroczne zatrudnienie pracowników w firmie. Zgodnie z §4 ust. 5 Regulaminu:
Łącznie, Mikroprzedsiębiorca, który utrzymał co najmniej 100% poziomu zatrudnienia, może zachować (bez obowiązku zwrotu) 75% całkowitej wartości Subwencji Finansowej, a w przypadku spadku zatrudnienia o więcej niż 50%, brak obowiązku zwrotu Subwencji Finansowej dotyczy 25% jej wartości.
W przypadku jednak, jeżeli Mikroprzedsiębiorca zaprzestał prowadzenia działalności w ciągu 12 miesięcy od otrzymania wsparcia, otworzył likwidację, tudzież otwarte zostało postępowanie upadłościowe/restrukturyzacyjne konieczny bedzie zwrot 100 procent kwoty. Podobnie zresztą w przypadku MŚP.
Jeżeli zaś chodzi o umorzenie subwencji przy MŚP to zasady umorzenia najlepiej obrazuje poniższa grafika (źródło: strona PFR):
Rozliczenie Subwencji Tarcza Finansowa PFR 1.0 leży w gestii przedsiębiorcy. Sam proces przebiega za pośrednictwem bankowości elektronicznej banku, za pośrednictwem którego zawierano umowę.
Cały proces wygląda dość skomplikowanie, ale sam w sobie nie jest trudny. Najpierw przedsiębiorca powinien otrzymać od PFR w bankowości elektronicznej propozycję rozliczenia. Propozycję PFR przygotowuje w oparciu o dane z instytucji takich jak ZUS, Ministerstwo Finansów i KAS. Chodzi przede wszystkim o utrzymany stan zatrudnienia. Propozycja zostanie przedstawiona jako uzupełniony formularz. Jeżeli wszystko się zgadza przedsiębiorca na tej podstawie przedsiębiorca będzie mógł wygenerować oświadczenie o rozliczeniu. Jeżeli się nie zgadza – trzeba usunąć rozbieżności między stanem rzeczywistym a PFR i w tym celu będzie konieczny kontakt ze wskazanymi wyżej instytucjami. Jeżeli potrzebujesz adwokata do takich działań i chciałbyś oprzeć się na doświadczeniu mojej kancelarii w kontaktach z tymi urzędami – zapraszam do kontaktu.
Należy pamiętać, że samo oświadczenie o rozliczeniu należy złożyć w terminie 10 dni roboczych od upływu 12 miesięcy liczonych od daty wypłaty Subwencji Finansowej PFR. Do tego czasu musisz wyjaśnić również wszystkie rozbieżności z instytucjami wskazanymi wyżej. Oświadczenie składane jest elektronicznie za pomocą bankowości – jednoosobowo.
Punktem kulminacyjnym jest wydanie przez PFR decyzji określającej wysokość Subwencji Finansowej podlegającej zwrotowi. PFR może również wydać decyzję informującą Beneficjenta o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości kwoty podlegającej zwrotowi. Obie decyzje PFR powinien wydać w terminie 15 dni roboczych od ostatniego dnia terminu w którym przedsiębiorca powinien złożyć oświadczenie o rozliczeniu.
W tym drugim przypadku PFR przekaże Beneficjentowi informację o przyczynach braku możliwości ustalenia wysokości subwencji podlegającej zwrotowi. Po wyjaśnieniu okoliczności uniemożliwiających ustalenie wysokości subwencji podlegającej zwrotowi, PFR wydaje decyzję nie później jednak niż w terminie 6 miesięcy od dnia udostępnienia przedsiębiorcy decyzji o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji. Termin ten, może zostać jednak wydłużony.
Tak w dużym skrócie wygląda proces rozliczenia. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania związane z rozliczeniem PFR – zapraszam do kontaktu. Moja kancelaria w Gdyni pomogła wielu przedsiębiorcom przy składaniu odwołania do PFR – chętnie pomogę również i Tobie.
W ostatnim czasie sporo osób zgłasza się do mnie z zapytaniem czy istnieje możliwość złożenia odwołania od decyzji o zwrocie Subwencji Finansowej PFR 1.0? Tak istnieje taka możliwość – zapraszam do zapoznania się z moim najnowszym wpisem dotyczącym tej tematyki.
W sprawach o rozwód często dochodzi do wydawania przez sądy rozstrzygnięć jeszcze przed wydaniem wyroku.…
Spis treści Czym jest spis inwentarza? Spis inwentarza to formalna procedura, którą przeprowadza komornik na…
Chciałbyś samodzielnie rozliczyć podatek od handlu walutami wirtualnymi w 2024, ale nie wiesz jak? Zapraszam…
Warunkowe umorzenie postępowania karnego jest środkiem polegającym na odstąpieniu od skazania i ukarania sprawcy uznanego…
Jako adwokat od spraw gospodarczych często mam do czynienia z pytaniami dotyczącymi ciekawej instytucji jaką…
Odpowiedzialność członka zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - na czym polega?